Årsberetning 2018

Frivillig/samarbejdspartner for FrivilligBørs Aarhus

Vil du gerne hjælpe med at arrangere frivilligbørsen?
Frivilligbørsen arrangeres af en arbejdsgruppe under FrivilligCenter Aarhus. Arbejdsgruppen består af frivillige og ledes af en projektkonsulent. Arbejdsgruppen bag frivilligbørsen i 2019 er nedsat, men vi modtager gerne uopfordrede ansøgninger fra kvalificerede, engagerede mennesker, der vil bidrage til at gøre frivilligbørsen endnu bedre. Vi søger særligt frivillige med kompetencer inden for fundraising, PR, videoproduktion og fotografering. Vil du gerne være frivillig for frivilligbørsen, skal du kontakte os på mail: frivilligbors@frivilligcenteraarhus.dk eller telefon 61 26 72 71.

Vil du gerne være samarbejdspartner med frivilligbørsen?
Hvis du gerne vil indgå et samarbejde med frivilligbørsen, vil vi meget gerne høre fra dig. Vi søger særligt samarbejdspartnere til produktion af merchandise og donation af pengebeløb. Uanset hvad du gerne vil tilbyde, hører vi dog gerne fra dig. Til gengæld for dit bidrag kan vi tilbyde, at du bliver nævnt som samarbejdspartner i alt vores informationsmateriale. Vil du gerne være samarbejdspartner med os, skal du kontakte os på mail: frivilligbors@frivilligcenteraarhus.dk eller telefon: 61 26 72 71.

Er du i tvivl om, hvordan du tilmelder dig frivilligbørsen, kan du læse om tilmelding til frivilligbørsen her.

Tilbage til forsiden

Konceptet bag FrivilligBørs Aarhus

Hvad er en frivilligbørs?
En frivilligbørs er et årligt tilbagevendende netværksarrangement, hvor private virksomheder, offentlige institutioner og frivillige sociale foreninger mødes for at netværke, sparre, indgå strategiske partnerskaber og udveksle ressourcer til gensidig gavn. Formålet er at udvikle og styrke det aktive medborgerskab og lokalområdet i fællesskab og til gensidig glæde og gavn. Hvis du gerne vil se eksempler på hvilke udvekslinger, der kan finde sted på frivilligbørsen, kan du se børskataloget fra FrivilligBørs Aarhus 2018.

Er du nysgerrig på hvordan en frivilligbørs afvikles? Kig på denne videoreportage, som er produceret af ANTV, i forbindelse med FrivilligBørs Aarhus 2016.

Hvordan er frivilligbørs-konceptet opstået?
Frivilligbørs-konceptet er udviklet i Holland og blev bragt til Danmark af Center for Frivilligt Socialt Arbejde i 2013. Samme år blev den første frivilligbørs i Danmark afholdt af FrivilligCenter Ikast-Brande, og frivilligbørsen var en stor succes. Siden er konceptet blevet udbredt til hele Danmark, og FrivilligBørs Aarhus er blevet afholdt i 2016, 2017 og 2018.

Har du lyst til at være frivillig eller samarbejdspartner for frivilligbørsen, kan du læse om at være frivillig/samarbejdspartner for frivilligbørsen her.

Tilbage til forsiden

Evaluering af FrivilligBørs Aarhus

Hvordan kan jeg give ros eller kritik af frivilligbørsen?
Du kan give ros eller kritik af frivilligbørsen på flere forskellige måder. Du kan tage kontakt til børshjælperne under frivilligbørsen og give din ros og kritik, men du er også meget velkommen til at sende din ros og kritik skriftlig til os på mail: frivilligbors@frivilligcenteraarhus.dk. Allerhelst vil vi dog gerne have, at du udfylder den evaluering, som vi sender til alle deltagere per mail efter frivilligbørsen.

Hvornår og hvordan foregår evalueringen af frivilligbørsen?
Umiddelbart efter frivilligbørsen sender vi en evaluering til alle deltagere ved frivilligbørsen per mail. Mailen indeholder et link til evalueringen, og evalueringen udfyldes således digitalt. Det er ikke obligatorisk at udfylde evalueringen, men vi beder dig indtrængende om at gøre det, så vi kan udvikle og forbedre frivilligbørsen.

Er du i tvivl om, hvad en frivilligbørs er, kan du læse om konceptet bag frivilligbørsen her.

Tilbage til forsiden

Afbud til FrivilligBørs Aarhus

Kan jeg afmelde mig frivilligbørsen?
Ja. Tilmelding til frivilligbørsen er ikke bindende, og du kan til enhver tid afmelde dig igen. Hvis du overvejer at afmelde dig, opfordrer vi dig dog på det kraftigste til at gøre det før tilmeldingsfristen. Herefter går vi nemlig i gang med at sammensætte børskataloget, og hvis du ikke melder afbud, vil du optræde i børskataloget og give anledning til skuffelse ved de deltagere, som ønsker at indgå udvekslingsaftaler med dig. Du afmelder dig frivilligbørsen ved at kontakte os på mail: frivilligbors@frivilligcenteraarhus.dk eller telefon: 61 26 72 71.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg bliver syg eller på anden måde forhindret i at deltage ved frivilligbørsen?
Hvis du bliver forhindret i at deltage ved frivilligbørsen på grund af sygdom eller en anden akut opstået situation, og dit fravær betyder, at din virksomhed/institution/forening ikke kan deltage alligevel, bedes du melde afbud til os hurtigst muligt på mail: frivilligbors@frivilligcenteraarhus.dk eller telefon: 61 26 72 71

Er du tvivl om, hvordan du kan være til at evaluere på frivilligbørsen, kan du læse om evaluering af frivilligbørsen her.

Synlighed på FrivilligBørs Aarhus

Kan jeg opstille en stand på frivilligbørsen?
Nej. Frivilligbørsen er ikke en messe, hvor deltagerne opstiller stande med informationsmateriale. På frivilligbørsen bevæger deltagerne sig rundt i lokalet og mingler med hinanden. Det er dog oplagt, at du medbringer visitkort, flyers og andet informationsmateriale, som du kan bære rundt med dig og uddele til de deltagere, som du netværker og udveksler ressourcer med.

Hvordan finder jeg den virksomhed/institution/forening, som jeg gerne vil tale med på frivilligbørsen?
For at det er nemt at finde de deltagere, som du gerne vil netværke og udveksle ressourcer med, opfordrer vi alle deltagere til at gøre sig synlige for de øvrige deltagere ved at tage logotrøjer på eller ved at farvekoordinere tøjet, I har på. Ved ankomsten til frivilligbørsen får alle deltagere desuden udleveret navneskilte og børsskilte, som vil bidrage til synligheden.

Er du i tvivl om, hvordan du melder afbud til frivilligbørsen, kan du læse om afbud til frivilligbørsen her.

Tilbage til forsiden

Forberedelse til FrivilligBørs Aarhus

Hvordan forbereder jeg mig til frivilligbørsen?
Når du tilmelder dig frivilligbørsen, skal du i tilmeldingsformularen angive, hvilke ressourcer din virksomhed/institution/forening tilbyder, og hvilke ressourcer I efterspørger. Når der er lukket for tilmelding til frivilligbørsen, samles alle tilbud og efterspørgsler i et såkaldt “børskatalog”, som offentliggøres her på hjemmesiden, på Facebook og desuden sendes per mail til alle deltagere før frivilligbørsen. I børskataloget kan du orientere dig om, hvad de øvrige deltagere tilbyder og efterspørger på frivilligbørsen. Har du yderligere spørgsmål til frivilligbørsen, er du velkommen til at kontakte os på mail: frivilligbors@frivilligcenteraarhus.dk eller telefon: 61 26 72 71.

Vil der være trykte børskataloger på frivilligbørsen?
Nej. Da frivilligbørsen afholdes på et begrænset budget, og udgifterne til tryk er høje, vil der ikke være trykte børskataloger på frivilligbørsen. Vil du gerne printe børskataloget? Skriv til os på mail: frivilligbors@frivilligcenteraarhus.dk og anmod om at få et printvenligt børskatalog tilsendt. Alternativt kan børskataloget medbringes digitalt på smartphone eller tablet.

Er du i tvivl om, hvordan du kan gøre dig synlighed for de øvrige deltagere ved frivilligbørsen, kan du læse om synlighed på frivilligbørsen her.

Tilbage til forsiden

Deltagere ved FrivilligBørs Aarhus

Kan alle private virksomheder deltage ved frivilligbørsen?
Ja. Frivilligbørsen er for både små, mellemstore og store virksomheder.

Repræsenterer du en virksomhed, som ønsker at deltage, men er du i tvivl om, hvad I kan tilbyde eller efterspørge, vil vi meget gerne sparre med dig og hjælpe dig med tilmeldingen til frivilligbørsen. Du kan kontakte os på mail: frivilligbors@frivilligcenteraarhus.dk eller telefon: 61 26 72 71. Du kan se desuden se børskataloget fra FrivilligBørs Aarhus 2018 som inspiration.

Kan alle offentlige institutioner deltage ved frivilligbørsen?
Ja. Frivilligbørsen er for alle typer af offentlige institutioner, som eksempelvis forvaltninger, jobcentre, skoler, handicaptilbud, daginstitutioner, skolefritidsordninger og plejehjem.

Repræsenterer du en institution, som ønsker at deltage, men er du i tvivl om, hvad I kan tilbyde eller efterspørge, vil vi meget gerne sparre med dig og hjælpe dig med tilmeldingen til frivilligbørsen. Du kan kontakte os på mail: frivilligbors@frivilligcenteraarhus.dk eller telefon: 61 26 72 71. Du kan se desuden se børskataloget fra FrivilligBørs Aarhus 2018 som inspiration.

Kan alle frivillige foreninger deltage ved frivilligbørsen?
FrivilligBørsen er for frivillige sociale foreninger. Sidder du i en mere fritidsbaseret eller oplysningsrettet forening, og mener at du også arbejder med sociale tiltag eller projekter, tag da gerne kontakt, det kan så være at det alligevel giver mening at i deltager.

Repræsenterer du en forening, som ønsker at deltage, men er du i tvivl om, hvad I kan tilbyde eller efterspørge, vil vi meget gerne sparre med dig og hjælpe dig med tilmeldingen til frivilligbørsen. Du kan kontakte os på mail: frivilligbors@frivilligcenteraarhus.dk eller telefon: 61 26 72 71. Du kan se desuden se børskataloget fra FrivilligBørs Aarhus 2018 som inspiration. 

Er frivilligbørsen for frivillige?
Nej. Frivilligbørsen fået sit navn, fordi udvekslingerne, der sker på frivilligbørsen, foretages på et frivilligt grundlag. Deltagerne på frivilligbørsen er altså ikke frivillige, men repræsentanter fra virksomheder, institutioner og foreninger.

Er du i tvivl om, hvordan du forbereder dig til frivilligbørsen, kan du læse om forberedelse til frivilligbørsen her.

Tilbage til forsiden